Игре за децу и родитеље које припремају за школу

КОЈИМ ГЛАСОМ ПОЧИЊЕ?
Ова игра помаже да се пажљиво слуша говор и проналазе речи на одређени глас, што код деце развија фонематски слух и касније олакшава савлађивање писмености.
Ставите на сто две играчке, нпр. меду и камион.Нека дете каже шта је то.Поновите за њим: ,,камион, меда“ ,
наглашавајући прве гласове ,,к“ и ,,м“.Онда дете треба да вам дода играчку чији назив почиње гласом који сте ви изговорили.
Затим ставите пред дете три (касније четири, пет …) предмета и поступите на исти начин.Када неколико пута изведете ову игру , моћићете му давати задатке –да по целој соби тражи предмете који почињу гласом ,,а“ , ,,б“ итд.Корисно је организовати такмичење.Ко ће први наћи? Ко још може да нађе ствар на овај глас?

ПОДВУЦИ СЛОВА!
Ова игра може се извести ако деца знају макар неколико слова.Онај ко води игру даје новине деци и тражи од сваког да у насловима одштампаним крупним словима подвуче једно,њему познато слово.Затим деца, пошто размене новине , треба да ставе крстић изнад слова које су његови другови евентуално пропустили.Ко има најмање крстића- тај је победник.Игра се може извести и са неколико слова-ако су деци позната.

ПАНТОМИМА
У овој игри све радње се врше без предмета али тако, као да их стварно узимате, пружате једни другима , бацате.Треба обувати чизме, цртати слику, али све то само у мислима.
Шестогодишња деца могу изврсно са ,,пришивају“ дугмад без игле, конца и дугмета.
Дакле, нека деца пришију дугме, поставе сто, нека добацују лопте,прскају једно друго водом из чаше и сл.Водитељ одлучује код кога то изгледа најверодостојније .Ова игра развија машту,захтева много пажње и моћ запажања , подстиче памћење.

ДОПУНИ РЕЧ
Игра растављања речи на слогове припрема дете за наставу читања и писања. За ову игру деца треба претходно да вежбају изговор речи по слоговима –на својим сопственим именима : Ми-ра, Ко-ста, а затим на лаким речима: ба-ба, во-да Ова игра се одвија уз добацивање лопте или марамице завезане у чвор .Водитељ игре каже један или два слога и баца детету лопту .Оно треба да заврши реч и да , пошто каже слог, баци лопту даље.

ПРЕПОЗНАЈ ПО ЗВУКУ
Није лако научити децу да увек слушају и чују.За ово су потребна честа и систематска вежбања.За време шетњи скрећите деци пажњу на разноврсност звукова у природи , у шуми, крај реке, пруге и најзад у свом стану.
Деца ће научити да ослушкују и анализирају звуке на следећи начин: једно наизменично удара кашичицом по неком предмету а друго , без гледања треба да каже азив тог предмета.Побеђује оно које највише пута погоди.

ИСКОРИСТИ СВАКИ ТРЕНУТАК
Деца су сигурно много пута разгледала илустрације у књигама и причала шта је на њима приказано.У овој игри за разгледање непознате слике даје се пола минута и у току времена слика се једном-двапут, за кратко, покрива другим папиром.Дете треба подробно да исприча шта је на слици видело , да запамти чак и безначајне детаље.За то је потребно да се потпуно концентрише и искористи сваки тренутак.Победник је онај ко наведе највише детаља.

ИСТРАЖИВАЧИ
Будите, заједно са дететом истраживач.
Проверите:
Који све предмети тону у воду а који остају да пливају?(метална кашика,варјача,гумена играчка…) Зашто?
Да ли се све ствари које бацимо (лопта,лутка,перо,балон) у вис враћају-падају на земљу. Да ли неке ствари падају брже а неке спорије?
Направите лотицу од пластелина пред дететом, а затим је претворите у ,,погачу“.
Нека дете уочи да ли је остало исто пластелина, или га има више или мање. Зашто?

Литература :,,Припремам дете за школу“ др Емил Каменов